07 junio 2009

OUS ESTRELLATS AMB RANDETA I GÍRGOLES AMB PERNIL SALT













Quan jo era nina no era gaire menjadora, així que la meva padrina Antònia se les enginyava per fer-me menjar i en ocasions me feia "publicitat" del menjar. Per això la "randeta" com deia ella dels ous estrellats era la raó que m'explicava que feia que els ous fossin especials i màgics, tot perquè a la nena "menjamiques" que era jo li fes gola tastar aquells ous tan menjivols i bons. La veritat és que la "randeta dels ous tan cruixent i daurada que aconseguia fer-los la meva padrina les feia deliciosos i no tocaven voreres.

Ingredients per 1 persona:

2 ous de granja (els ous de la foto són de les gallines de la finca de na Francisca Prohens i vaig disfrutar de lo bon que eren i vaig recordar la meva infantesa amb nostalgia)
50 g pernil salat
300 g de girgoles
saïm
oli d'oliva
sal
pebre bó
nou moscada
llorer
alls
pebre coent



Preparació:


Gírgoles amb pernil salat


1.- Posam un raig d'oli generós dins una paella, en estar calent hi sofregim alls tallats a rodanxes fins a dorar-los un poc, hi afegim el pernil salat tallat a tires curtes i molt fines.
2.- A continuació hi posam les gírgoles tallades a tires, afegim una fulla de llorer, sal, pebre bó i nou moscada al gust. Ho deixam coure fins que les gírgoles redueixen i perden part de la seva aigua que s'evapora.
3.- En estar quasi cuites hi posarem un pebre coent i ho deixarem acabar de coure.
4.- Ja se podran servir per acompanyament de qualsevol plat de carn , ous i fins i tot peix.

Ous estrellats amb randeta

1.- Posarem al foc abundant oli d'oliva net i una cullerada o dues de saïm (el saïm és el que fa que surti una perfecte randeta).
2.- Quan el saím s'hagui fus i l'oli sigui ben calent hi estrellarem els ous dins , si no tens prou pràctica o no te vols esquitar d'oli , pots trencar els ous dins una palanganeta i desprès abocar-los dins l'oli calent.
3.- Quan hi tires els ous si l'oli és ben calent se formara una escuma per les voreres de l'ou que esquitxa d'oli i que serà la randeta que poca poc s'anirà daurant. Per coure l'ou bé has de anar tirant oli calent per sobre amb una cullera.
4.- Una vegada que són cuits les treus amb una giradora i les degotes bé i ja les podràs servir ben calents i a disfrutar...!!!! I al colesterol que li donin pel sac...!!!