07 junio 2009

OUS "CHINOS" de sa Padrina Fanals















Aquesta és una recepta que per a la meva familia té molt de valor sentimental. Sempre les hem anomenat ous "chinos" perquè fa 40 0 50 anys aquí encara no s'escrivia en català així que mai les podré dir ous xinesos malgrat sigui el correcte perquè no me resulta familiar. La meva padrina Antònia la va inventar (ella no sabia ni llegir ni escriure per això se diuen "Chinos") i per la meva mare (la seva nora), va ser uns dels menjars que li va impressionar quan de fadrina anava a dinar a casa seva. La padrina les solia fer amb ous de quica que eren més petits que els de gallina. La meva mare sempre les va fer amb els ous de les guatllares que criava el meu pare, les solia fer servir per decorar altres plats i on jo més les record era en les meus berenars d'aniversari, a les meves amigues les feien molta gràcia. Encara ara algunes de elles que ara tenen fills: na Juana Mari Santandreu, na Cati Mari Riutort, na Joana Coli, n'Antònia Paris...etc s'enrecorden.


Ingredients:


ous de guatllarà o de quica
olives farcides d'anxova o de pebre vermell
anxoves o pebres vermell torrats
escuradents de plàstic de colors que són reutilitzables

Preparació:

1.- Dins una cacerola posam els ouets a temperatura ambient o de gelera tapats amb aigua que sigui freda perquè no s'esclatin.
2.- En bullir l'aigua contarem uns 5 minuts no massa temps perquè si són massa cuits se formarà una capa verdosa entre el blanc i el vermell molt antiestètica i no gaire saludable.
3.- Pel mateix motiu (evitar la capa verda) una vegada que són cuits, la cacerola amb l'aigua encara calenta se posa baix l'aixeta de l'aigua freda fins que tota l'aigua se torni freda així conseguim que ni se formi capa verda ni se trenquin els ous pel canvi de temperatura.
4.- Treim els ous de l'aigua i les deixam refredar un poc i ja les podrem pelar, si per pelar-los te costa pena i veus que se rompen prova de pelar-los baix una aixeta amb un raig prim d'aigua freda, l'aigua se filtrarà entre el tel de la closca i el blanc d'ou i seran més fàcils de pelar.
5.- Colam les olives farcides, les deixam degotar i les tallam per curt i pel mig per fer el cap del xinès.
6.- Si feis servir pebre torrat de llauna pasar per aigua, degotar i aixugar sobre un pedaç de fil blanc. Feis tiretes primes que faran de braços com sempre m'ha semblat a mí o de bufanda com deia la meva padrina.
7.- Tallau la punta més fina i més guapa de l'ouet perquè fassi de capell xinès.
8.- Preparau uns escuradents i ja podeu muntar els xinets tal com podeu veure a la foto.

Un deliciós aperitiu i un èxit pels berenars d'aniversari dels teus fills.